De ervaringen van Peter, Emma en Bieke in Dubai



dinsdag 25 januari 2011

24/1/2011: officieel resident geworden van de VAE

Gisteren was het zover: Emma en ik zijn geen toeristen meer maar hebben een officieel visa als resident van de VAE. Het proces om dit te krijgen heeft wel wat lang geduurd, maar gelukkig hadden we de PRO van Peter zijn werk die ons hielp. Een PRO is een arabier die helpt met het verwerven van alle papieren en documenten. Zeer handig want:
a) hij spreekt arabisch en kan dus veel makkelijker communiceren met de overheidsdiensten
b) hij kent zijn weg, zowel de officiele als niet-officiele

Gevolg: hoewel wij het proces nog traag en log vonden, is het naar de normen van hier heel vlot gegaan als we vergelijken met mensen die het moeten regelen zonder PRO.

Omdat Peter in Abu Dhabi werkt, is ons visa ook van Abu Dhabi. Emma, Peter en ik dus naar Abu Dhabi. Want hoewel Peter al zijn visum heeft, moest hij mee, want Peter is onze sponsor. Staat dus zowel in het visum van mij als Emma: sponsor = Peter Pauwels. Bij Emma staat dan ook nog vermled 'student' en bij mij...'housewife'. Voelt wel raar na 20 jaar full-time werken...

Dus Peter moest toestemming geven en kunnen aantonen dat hij Emma en mij kan onderhouden. En omdat Emma zijn stiefkind is, moet er voor haar zelfs 5000 dirham (ong 1000 euro) waarborg gegeven worden! Vraag me niet waarom, maar het is zo.

Nadien moesten Emma en ik al onze vingers, handpalm ed laten scannen voor een identiteitskaart aan te vragen (krijgen we in maart). Daar het gemak van een PRO te hebben ondervonden: een ganse wachtzaal stond te wachten, maar hij praat even met de verantwoordelijke en we mochten voor. Wel wat genant...

Trouwens, ik was al vorige week eens moeten gaan voor een medische test (Emma niet): ook hier een VIP-behandeling op het 1ste verdiep terwijl beneden de wachtzaal vol zat... Medische test bestond uit 3 delen:
 - gesprek bij de dokter ("Are you pregnant?' 'No' 'Are you sure" 'yes' 'OK!)
- bloedonderzoek voor aids (alles ok!)
- TBC test (alles ok)

Visa dus in orde... Volgende stap is rijbewijs. Omdat ze in Belgie zo goed kunnen rijden (sic), kan het rijbewijs direct ongewisseld worden naar een lokaal rijbewijs. Maar... eerst moet mijn sponsor (Peter dus) zijn akkoord geven dat ik mag rijden... Daarom moest hij dus mee. Oef, hij was akkoord...

Nu kan ik ook eindelijk een eigen bankkaart krijgen nu ik mijn visa heb. Op voorwaarde dat mijn sponsor het me toelaat... Hij moet weer tekenen!

Maar insjallah, jaag me er niet in op. Het is nu eenmaal het systeem. Ik lijd er niet onder en ik heb het gevoel dat de lokale en buitenlandse vrouwen hier niet te klagen hebben met hun sponsor :-).

En ze zijn toch wel klantvriendelijk: een paar uren nadat ik mijn rijbewijs had, kreeg ik een SMS van de verkeerspolitie met de boodschap: 'proficiat met uw rijbewijs. Rijd voorzichtig en respecteer de verkeersregels'. Was aangenaam verrast. Daar kunnen ze in Belgie nog van leren.

Tot slot nog een paar faits divers:
- we zijn nu geabonneerd op Gulf News, de grootste lokale krant. Elke dag komt daar nu nieuws over Belgie in...Belgie is beroemd (berucht) hier...
- vorige week heeft het hier goed geregend. Probleem is dat men er hier niet op voorzien is en de straten na een paar uren regen er als vijvers bij lagen. Gelukkig niet zo erg als in Australie, maar in 2008 moest men sommige wijken toch ook per boot bereiken. Hoop dat het niet meer gebeurt hier. Nu is het gelukkig weer stralend weer!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten