De ervaringen van Peter, Emma en Bieke in Dubai



maandag 11 april 2011

Zijn ze hier effectief zo rijk als we denken?

Vandaag in de krant is mijn oog gevallen op een artikeltje dat ik toch graag wil delen. Het Midden-Oosten blijft ons alle dagen verbazen, zowel positief als negatief. Laat ons het er op houden dat het een streek van excessen is. En ik beperk me hier tot 'het leven zoals het is', niet tot de politieke gebeurtenissen, die natuurlijk een paar ander mouwen zijn. Of de toestand van sommige gastarbeiders hier, waar ik toch ook gemengde gevoelens rond heb... Maar nu even een (bijna lachwekkend) staaltje van extreme rijkdom:

Hier kan je ook, zoals in Belgie, een speciale nummerplaat kopen. Gebeurt hier wel via een veiling. En uiteraard, hoe specialer het nummer, hoe duurder, of beter, hoe meer er geboden wordt. En vandaag viel ik toch van mijn stoel toen ik las hoeveel iemand onlangs van Qatar betaald had voor de '55555' nummerplaat. Ja, ongelooflijk: 3,8 miljoen dollar (ca 2,6 miljoen euro)!!!!!!! Dit gaat toch even mijn denkvermogen te boven. En we hebben hier al veel rijkdom gezien...

En 't kan nog erger: in hetzelfde artikel stond dat in 2008 iemand van Abu Dhabi de nummerplaat '1' gekocht heeft voor 14,3 miljoen dollar (of bijna 10 miljoen euro)!!!!

Voor diegene die mij niet geloven: hier de link met het artikel (klik hier). Na dit gelezen te hebben, verschiet ik hier van niets meer....

Maar eigenlijk maakt het me een beetje droef.... Ik ben nog steeds super enthousiast om hier te wonen, maar het besef te wonen tussen dergelijke excessen doet me toch een beetje nadenken. Maar dan denk ik aansluitend 2 zaken:
a) zo'n excessen zullen wij nooit kunnen en WILLEN en gelukkig beseffen we dat dit excessen zijn (zelfs de minder extreme zaken hier die toch niet normaal zijn...)
b) ik vrees jammer genoeg dat gelijkaardige excessen niet alleen hier voorkomen, maar overal ter wereld

Dus een bericht begonnen als een grappige anecdote eindigt met toch een bittere nasmaak. Sorry....

3 opmerkingen:

  1. Dus die rijdt dan met een nummerplaat die wellicht meer heeft gekost dan de auto zelf? Crazy, gewoon ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ge weet natuurlijk niet hoeveel die auto gekost heeft. Ge ziet hier ook nogal wat, hoor....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hmm behoorlijk absurd inderdaad dat mannen zoveel willen betalen voor een nummerplaat!en
    55555 roept nu ook niet zo iets ongelooflijks op - of ben ik niet mee? bye s

    BeantwoordenVerwijderen