De ervaringen van Peter, Emma en Bieke in Dubai



dinsdag 17 mei 2011

Zomer is in 't land....

Zoals een echte Belg betaamt, moet ik toch ook eens uitweiden over het weer. En ja, 't is zover. De fameuze zomer waar iedereen ons voor waarschuwde is begonnen... Overdag zitten we nu aan ca 45 graden. Gelukkig koelt het 's nachts wat af.... tot 30-35 graden....

't Is dus heet... Het is net alsof er permanent een warme haardroger over u waait. Want er is wat wind, maar dus warme wind. En blijkbaar wordt het nog erger, want nu is de vochtigheid nog beperkt tot ca. 35 %. Blijkbaar stijgt het nog tot 70 % en meer. Ben benieuwd voor mijn krullen...

Maar gelukkig is het land er op voorzien. Dus wat betekent dit? Thuis staat de airco 24/7 aan. We proberen de temperatuur niet lager te zetten dan 25 graden om toch het verschil in temperatuur wat in de perken te houden. De airco in de auto heeft een snelstand om de temperatuur af te koelen. Bijna overal is er overdekte parking. Moet je toch buiten parkeren, hebben we al geleerd om een scherm tegen het venster te houden. In Belgie tegen de sneeuw en ijzel, hier tegen de hitte. Uw handen verbranden aan het stuur...  Toen ik mijn auto kocht, boden ze gratis geblindeerde ruiten aan als optie. Ben blij dat ik dat genomen heb. Is toch een verschil...

Het enige dat niet aangepast is, is onze watertank thuis. Staat in de zon...Een koude douche nemen gaat al niet meer. En nu begrijpen we de vorige huurder toen hij zei dat douchen in de zomer hier problematisch kan zijn. We vrezen inderdaad dat het water te warm zal worden om een douche te nemen. Afwachten...

De tomatenstruikjes zijn trouwens verschrompeld en kapot. De mangostruik houdt het nog even vol. Maar het gras in de tuin is nog steeds mooi groen dankzij de tuinman die elke dag sproeit!

We nemen nu ook extra vitamines en mineralen omdat we zoveel zweten en dus mineralen verliezen. De t-shirts worden hier bij de vleet gewassen en de deodorants worden in grootverpakking gekocht.

Peter is overdag dus bijna continu binnen (van airco huis naar airco auto naar airco werk en terug). Emma heeft ook airco overal op school. En ik zit thuis in de airco, ga naar de airco fitness, airco arabische les en airco shopping malls om boodschappen te doen. 't Is wel jammer, maar 't gaat bijna niet anders. 's Avonds komen we dan toch naar buiten op 't terras om een aperitiefje te drinken (bij dus 35 graden).

Het weekend proberen we wel nog buiten te komen. Op het strand is het net nog te doen, maar gisteren zijn we toch ook een parasol gaan kopen om wat schaduw te creeeren. Het water van de zee is ook nog niet te warm. Dit zou nog te doen moeten zijn tot augustus, vertelt men ons.  Mensen zitten dus quasi met strandstoel en al permanent in de zee om af te koelen. Maar als het te warm aan het strand wordt, gaan we Dubai indoor gaan ontdekken. Als het buiten te heet is, is het moment gekomen om eens de skipiste te gaan ontdekken (vreselijk decadent), de cinema, de musea, enz. Er is genoeg te beleven hier, ook indoor.

Maar zelfs moet je binnen blijven, je ziet de zon continu schijnen. En dat is toch echt wel aangenaam. Ik zit nu binnen op de PC dit berichtje te schrijven bij een airco temperatuur van 25 graden, maar kijk naar buiten en zie een schitterende zon, een helblauwe lucht, bloemen in bloei, ... Dat verdwijnt dus niet...Het enige dat ik echt, echt jammer vind, is dat ik niet meer buiten kan lopen. Ik ging 2-3 keer per week om 8 uur 's morgens gaan lopen (nadat ik Emma afgezet heb van school), maar nu is het om 8 uur 's morgens al 35 graden. En dat kan ik niet, in die hitte lopen. Peter probeert het nog af en toe, maar ik vrees dat hij ook zal moeten opgeven. Hij is nu ook ingeschreven in de fitness hier...

Dus zoals jullie blij zijn dat de zomer in 't land is, sluiten wij ons meer en meer op... 't Zal lastig zijn hier in augustus voor de moslims: Ramadan net in de warmste maand. En hier wordt dit streng opgevolgd. Ook wij gaan er de gevolgen van dragen. Wij mogen niet in openbaar eten of drinken. Zelfs geen flesje water drinken in de auto. Benieuwd wat dat gaat geven...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten