De ervaringen van Peter, Emma en Bieke in Dubai



zondag 5 juni 2011

Autorijden in Dubai...

Ik dacht er aan om eens wat te schrijven rond autorijden hier in Dubai. Als je van Belgie komt, is dit toch een aanpassing....

Eerst en vooral natuurlijk een paar cliche's bevestigen.

Ja, inderdaad, de grootste, duurste en meest milieu-onvriendelijke auto's rijden hier rond. Waar in Belgie al eens gekeken wordt als er een grote jeep passeert, is het hier net het omgekeerde: het merendeel van de wagens zijn grote jeeps. Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel Porsche Cayennes, Audi Q7, Landcruisers, Range Rovers, enz tesamen op straat gezien. Of sportwagens natuurlijk: Ferrari, Lamborghine, Maserati, enz: schering en inslag (met een dichterlijke overdrijving weliswaar). En Hummers, je weet wel van die verschrikkelijke tanks... Bestaat zelfs in Limousine- formaat! Vandaag ook een Audi Q7 in limousine formaat gezien...

Een voordeel voor mij met al die grote auto's: parkeerplaatsen in parkings zijn aangepast aan die grote auto's. Dus parkeren voor mij is hier een pak makkelijker dan in Belgie (want de mensen die al met mij geparkeerd hebben, weten dat parkeren niet een van mijn grote sterkstes is :-))

Wat hier blijkbaar ook een manier is om zich te differentieren (want iedereen die het zich kan permitteren rijdt al met zo'n grote of dure wagen), zijn speciale nummerplaten. Geregeld verschijnt in de krant een nieuwe veiling voor speciale nummerplaten. Vorige week weer, bijvoorbeeld. Dubai nummerplaat 50 kan gekocht worden voor 50.000 euro. Is misschien een leuk ideetje voor de Belgische staatskas? Enkel die het willen en kunnen betalen, kopen dit. En ik ben er van overtuigd dat er in Belgie ook kandidaten voor te vinden zijnen het brengt op. Maar misschien toch iets minder dan het meest extreme bedrag dat ooit is neergelegd (uiteraard ook hier) nl , cfr 10 mio euro voor nummerplaat 1 in 2008 in Abu Dhabi.

Al die zware auto's moeten natuurlijk uitgedaagd worden... Maximum snelheid in Abu Dhabi is officieel 120 km/uur, maar iedereen weet (het wordt zelfs officieel gezegd) dat men pas flitst vanaf 160 km/uur... Vorige maand was er een serieuse kettingbotsing 's morgens vroeg tijdens de mist. Naar aanleiding van dit ongeluk heeft men nu beslist de maximum-snelheid te beperken tot .... 140 km/uur...

In de bebouwde kom is de maximum snelheid lager, soms zelfs 60 km per uur. Wat traag is, want er lopen hier geen voetgangers op straat, geen fietsers, enz. En er staan hier veel flitspalen die effectief werken! We hebben dus al de brute pech gehad om 2 keer geflitst te zijn, telkens voor ca 20 km/uur teveel te rijden. Boete: 1300 AED of ca 250 euro. Ook daar kan Belgie iets van leren: ik kan u verzekeren dat we ons sindsdien houden aan de toegelaten snelheid!

En de overheid is hier creatief met boetes. Hier krijgt men zelfs een boete als uw wagen niet proper is. Maar ik denk niet dat dit veel gebeurt in de praktijk. Je hebt hier nl weinig kans dat uw wagen vuil is. Uiteraard is hier veel stof en zand, maar overal kan je hier je auto laten wassen. Ga je om boodschappen in de supermarkt, staan direct 10 mannen rond u met de vraag uw auto te mogen wassen. Kostprijs: 20 AED maximum of 4 euro. 'k Heb wel medelijden met die mannen, zeker in ondergrondse parkings. Terwijl het buiten nu lekker 40 graden wordt, denk ik dat het in die parkings nog minstens 10 graden warmer is en bovendien afgesloten, veel auto's, ...

En het verkeer zelf. Misschien al een mogelijke perceptie ontkrachten. Het verkeer rijdt hier quasi geruisloos. Ikzelf dacht ook chaotisch verkeer met veel getoeter te vinden, maar het tegendeel is waar. Hier wordt quasi niet getoeterd. Er wordt wel, naar ons normen, nogal zot gereden. Men steekt hier langs alle kanten voorbij: links, rechts, maakt niet uit. Gelukkig dat wij uit Gent komen met veel fietsers in de stad. Heeft ons geleerd actief onze rechter buitenspiegel te gebruiken. Maar ditmaal dus niet voor fietsers, maar voor auto's die u langs alle kanten proberen voorbij te steken... Dit wordt ondermeer ook veroorzaakt door een voor ons ook zeer bizar systeem van rijden: op een 4-baksbaan vb blijft men continu op hetzelfde, soms zelfs 4de baanvak rijden, soms zelfs aan 60 km/uur waar 120 toegelaten is. Dus is er geen andere mogelijkheid meer dan rechts voorbij te steken. Of flitsen met uw lichten. Zeker die grote jeeps van daarnet durven dit wel vaak doen (en Peter ook al af en toe :-) ...

Maar best is hier u toch niet op te jagen en rustig te blijven, want vb uw vinger opsteken om uw ergenis te uiten is hier verboden. Er zit hier trouwens een Brits chirurg die hier op bezoek was al een paar weken in de gevangenis omdat hij zijn vinger opgestoken had voor een emirati wiens rijgedrag hem stoorde! Trouwens, het heeft niet veel zin om uw vinger op te steken, want de meeste jeeps hebben hier zwart getinte ruiten... Wettelijk mag dit maar getint zijn tot 30 %, maar in de praktijk zie je toch veel quasi pikzwarte ruiten. Zo'n grote jeep met zo'n zwarte ruiten is wel wat angstaanjagend, moet ik zeggen...

Hier is dus auto koning. Zwakke weggebruikers zijn hier echt zwak en 'quantite negligable'. Men stopt dus NIET voor voetgangers of fietsers. Vandaag nog in het dagelijkse 7days krantje (gratis soort metro-krant alle dagen gratis aan huis): een lezer die waarschuwt om beter niet te stoppen om voetgangers over te laten steken. Die dame had dit nl wel gedaan, maar a) de auto in het rijvak naast haar niet en b) de auto achter haar was zo verbaasd dat ze stopte dat hij bijna tegen haar reed. Dus stoppen voor voetgangers is hier zowel een gevaar voor de voetganger zelf als voor de bestuurder die de voetganger voorrang wil geven....

Natuurlijk, alles is met elkaar verbonden. Auto's zijn hier ca 20 % goedkoper in aankoop en een liter benzine kost hier.... durf het bijna niet zeggen.... 30 cent per liter (benzine). De benzine wordt hier nl gesubsidieerd. Onlangs was trouwens sprake om de rpijs van benzine te verhogen maar men heeft het uitgesteld owv de onrusten in het Midden Oosten. Men wil ten stelligste vermijden dat het hier ook onrustig wordt.

Ik tank dus een volle tank voor 18 euro... Nee, de auto wordt getankt voor 18 euro. Want ook tanken moet je hier zelf niet doen. Enige dat je moet doen is je raampje open doen, zeggen :"special full" en men tankt voor u. Nadien uiteraard nog betalen. Ondertussen worden uw ramen gewassen. Is natuurlijk een enorme service. Maar gaat wel niet rapper, integendeel. De files aan de tankstations zijn soms ellenlang...

Tja, auto's en autorijden is hier toch wat. De Verenigde Arabische Emiraten hebben een van de hoogste aantal ongevallen, dus we blijven alert en voorzichtig rijden...

Volgende keer schrijf ik iets over de alternatieven. Want hier is vb de mooiste metro die ik ooit gezien heb! En over de taxi's, de abra (watertaxi), bussen met airco bushokjes, enz.

1 opmerking:

  1. limoexpress serving with limousine service in Belgiƫ, limousine service Brussel, brusseles taxi,service de limousine en belgique and Hire limousine taxi car. We serve Limousine Services - Brussels,Hire limousine taxi car,brusseles taxi,service de limousine en belgique,,limousine service in Belgiƫ and limousine service in Brussel.

    BeantwoordenVerwijderen